ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ Π.Ε.Δ.Α.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Τοποθεσία: ΟΤ 257, Ελευσίνα, Αττική
Μελέτη: 2018
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Archetype,www.archetype.gr, 02/24
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΕΡΓΟΥ
Ομάδα Μελέτης: Γιώργος Σταθόπουλος, Νίκος Λυκούδης
Συνεργάτες: Ελευθερία Χατζή, Νίκος Σίνης, Μαριτίνα Διαμαντοπούλου, Κωνσταντίνα Δημητρακάκη
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανέγερση του κτιρίου υπηρεσιών της Π.Ε.Δ.Α.
03/2018
Τοποθεσία: ΟΤ 257, Ελευσίνα, Αττική
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ:
Τοποθέτηση του κτιρίου στο μπροστινό τμήμα του οικοπέδου σε επαφή με τον μελλοντικό πεζόδρομο και τον χώρο πρασίνου, ώστε να είναι ορατό από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και δημιουργία πάρκου στο υπόλοιπο του οικοπέδου για χρήση των πολιτών. Η ανάπτυξη των κτιριακών όγκων γύρω από μία μεγάλη φυτεμένη κοινόχρηστη εσωτερική αυλή που συντελεί στον φωτισμό – αερισμό του κτιρίου των γραφείων, στη δημιουργία μικροκλίματος, αλλά και στην εκτόνωση των φουαγιέ αμφιθεάτρου και κτιρίου γραφείων και τη σύνδεση του κτιρίου με το υπόλοιπο του οικοπέδου – πάρκο και τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Η αντιμετώπιση των μορφολογικών απαιτήσεων του κτιρίου γραφείων Π.Ε.Δ.Α. με τη λιτότητα – καθαρότητα των γραμμών της σύνθεσης και σαφήνεια των λειτουργικών ενοτήτων και όχι με μεγαλειώδη ή πομπώδη στοιχεία ή μορφολογικές επιτηδεύσεις. Η χωροθέτηση του αμφιθεάτρου ως ανεξάρτητου κτιρίου επί της Ανώνυμης οδού με ανεξάρτητη είσοδο και δυνατότητα σύνδεσης του φουαγιέ του, με το φουαγιέ της κεντρικής εισόδου και την κεντρική αυλή. Η δημιουργία μιας σκεπαστής διαγώνιας κίνησης πεζών που διασχίζει την εσωτερική αυλή – αίθριο και ενώνει το κεντρικό φουαγιέ εισόδου και το φουαγιέ του αμφιθεάτρου με το μελλοντικό πάρκο και τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός με τη δημιουργία διώροφων επιμήκων κτιρίων με ανοίγματα στην οροφή κατά μήκος των διαδρόμων και των εσωτερικών αιθρίων για φυσικό φωτισμό-αερισμό.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ:
Τα κυκλικά υποστηλώματα του κανάβου, η κεντρική είσοδος σε εσοχή, ο λοξός άξονας κίνησης (πασαρέλα), η εσωτερική περίκλειστη αυλή- αίθριο είναι στοιχεία συνθετικά της Ελληνικής (αρχαίας-παραδοσιακής) αρχιτεκτονικής. Το αίθριο-χώρος ζωής των μεσογειακών περιοχών, η διαδοχή υπαίθριου-ημιυπαίθριου-κλειστού χώρου, η γραμμική στοά των στεγασμένων κινήσεων, η αναφορά στην αρχιτεκτονική παράδοση της περιοχής είναι στη δομή και όχι στην μορφή του κτιρίου. Η λειτουργικότητα και αλήθεια της κατασκευής, οι απλές γεωμετρικές μορφές και τα αδρά υλικά είναι οι αρετές που κάνουν τα εργοστασιακά κτίρια προσφιλή και ελκυστικά. ‘Ετσι ο κυλινδρικός όγκος της σκηνής του θεάτρου, η καμπυλωτή στέγη του αμφιθεάτρου, οι επιμήκεις όγκοι των γραφείων με πλήρη και μεγάλα υαλοστάσια, τα πλαίσια οπλισμένου σκυροδέματος στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου και στο αίθριο του πρώτου ορόφου των γραφείων, οι οπές στα μεγάλα τοιχεία, είναι στοιχεία αντίστοιχα με στοιχεία της τοπικής βιομηχανικής αρχιτεκτονικής. Προτείνονται σύγχρονα και ανθεκτικά υλικά με χαμηλό κόστος κατασκευής και συντήρησης συμβατά με μία ποιοτική κατασκευή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Εμφανές έγχρωμο σκυρόδεμα στον φέροντα οργανισμό, θερμομονωτικά κουφώματα αλουμινίου και περσίδες σκούρας ανοδίωσης, γαλβανισμένα μεταλλικά στοιχεία, ξύλινο δάπεδο στην πασαρέλα, οροφή από φύλλα χαλκού στο αμφιθέατρο και γυαλί σε διάφορες μορφές (διάφανο, αμμοβολιμένο, ριγέ), αρμολογημένο έγχρωμο χτενιστό μπετόν με βότσαλα ή έγχρωμοι κυβόλιθοι στους εξωτερικούς χώρους είναι στοιχεία που αποτελούν μια διαφορετική έγχρωμη ανάγνωση και πρόταση της αρχιτεκτονικής των εμφανών υλικών. Η βασική μάζα του κτιρίου είναι ένα «Γ» με σαφήνεια δομής. Επιμήκη διάτρητα τοιχεία από οπλισμένο σκυρόδεμα οριοθετούν την αρχή-τέλος ή την αλλαγή κατεύθυνσης του στερεού, συντελούν στην αντισεισμική αντοχή και απελευθερώνουν το εσωτερικό. Το Γ στεγάζεται από μία πλάκα σε πρόβολο με απλή ίσια μορφή και δυνατότητα ελεύθερης κίνησης του κτιρίου κάτω από αυτήν. Το αμφιθέατρο δείχνει τη λειτουργία και την κατασκευή του στη μορφή του. Αποτελείται από δύο κεκλιμένα τοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος που στηρίζουν τα δικτυώματα της οροφής, από ένα κόλουρο ημικώνο από οπλισμένο σκυρόδεμα (σκηνή) και από έναν χαμηλότερο όγκο που στεγάζει τους χώρους υποστήριξης και την είσοδο από το φουαγιέ. Εσωτερικά τα χωρίσματα γραφείων είναι από σκελετό αλουμινίου και γυαλί, γυψοσανίδα ή μελαμινικά πάνελ με μόνωση ορυκτοβάμβακα για λόγους ευελιξίας σε νέες διαρρυθμίσεις, τα δάπεδα στους κοινόχρηστους χώρους από αρμολογημένο μωσαϊκό και στα γραφεία υπερυψωμένα με τελική επίστρωση P.V.C, οι επενδύσεις των τοίχων φουαγιέ και αμφιθεάτρου και το δάπεδο του αμφιθεάτρου από ξύλο δρυός. Οροφές από εμφανές σκυρόδεμα με ειδικά βερνίκια εμποτισμού ή ψευδοροφές γυψοσανίδων όπου το απαιτεί ο κλιματισμός και οι εγκαταστάσεις. Η επισκεψιμότητα, λόγω της χρήσης του, καθώς και η δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας του αμφιθεάτρου σε συνδυασμό με την αυλή-αίθριο με ανεξάρτητη πρόσβαση θα βοηθήσει πολιτιστικά και οικονομικά την ευρύτερη περιοχή. Προτείνεται η δημιουργία ενός οικιστικού-αρχαιολογικού-πολιτιστικού πλέγματος που θα περιλαμβάνει το κτίριο της Π.Ε.Δ.Α., το παλιό Ελαιουργείο, τις εγκαταστάσεις των εργοστασίων Βότρυς, Κρόνου και Ίρις, τον αρχαιολογικό χώρο και την κοντινή μαρίνα σκαφών με συνέπεια την απελευθέρωση του θαλάσσιου μετώπου.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ Π.Ε.Δ.Α.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ
Τοποθεσία: ΟΤ 257, Ελευσίνα, Αττική
Μελέτη: 2018
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Archetype,www.archetype.gr, 02/24
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΕΡΓΟΥ
Ομάδα Μελέτης: Γιώργος Σταθόπουλος, Νίκος Λυκούδης
Συνεργάτες: Ελευθερία Χατζή, Νίκος Σίνης, Μαριτίνα Διαμαντοπούλου, Κωνσταντίνα Δημητρακάκη
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανέγερση του κτιρίου υπηρεσιών της Π.Ε.Δ.Α.
03/2018
Τοποθεσία: ΟΤ 257, Ελευσίνα, Αττική
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ:
Τοποθέτηση του κτιρίου στο μπροστινό τμήμα του οικοπέδου σε επαφή με τον μελλοντικό πεζόδρομο και τον χώρο πρασίνου, ώστε να είναι ορατό από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και δημιουργία πάρκου στο υπόλοιπο του οικοπέδου για χρήση των πολιτών. Η ανάπτυξη των κτιριακών όγκων γύρω από μία μεγάλη φυτεμένη κοινόχρηστη εσωτερική αυλή που συντελεί στον φωτισμό – αερισμό του κτιρίου των γραφείων, στη δημιουργία μικροκλίματος, αλλά και στην εκτόνωση των φουαγιέ αμφιθεάτρου και κτιρίου γραφείων και τη σύνδεση του κτιρίου με το υπόλοιπο του οικοπέδου – πάρκο και τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Η αντιμετώπιση των μορφολογικών απαιτήσεων του κτιρίου γραφείων Π.Ε.Δ.Α. με τη λιτότητα – καθαρότητα των γραμμών της σύνθεσης και σαφήνεια των λειτουργικών ενοτήτων και όχι με μεγαλειώδη ή πομπώδη στοιχεία ή μορφολογικές επιτηδεύσεις. Η χωροθέτηση του αμφιθεάτρου ως ανεξάρτητου κτιρίου επί της Ανώνυμης οδού με ανεξάρτητη είσοδο και δυνατότητα σύνδεσης του φουαγιέ του, με το φουαγιέ της κεντρικής εισόδου και την κεντρική αυλή. Η δημιουργία μιας σκεπαστής διαγώνιας κίνησης πεζών που διασχίζει την εσωτερική αυλή – αίθριο και ενώνει το κεντρικό φουαγιέ εισόδου και το φουαγιέ του αμφιθεάτρου με το μελλοντικό πάρκο και τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης. Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός με τη δημιουργία διώροφων επιμήκων κτιρίων με ανοίγματα στην οροφή κατά μήκος των διαδρόμων και των εσωτερικών αιθρίων για φυσικό φωτισμό-αερισμό.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ:
Τα κυκλικά υποστηλώματα του κανάβου, η κεντρική είσοδος σε εσοχή, ο λοξός άξονας κίνησης (πασαρέλα), η εσωτερική περίκλειστη αυλή- αίθριο είναι στοιχεία συνθετικά της Ελληνικής (αρχαίας-παραδοσιακής) αρχιτεκτονικής. Το αίθριο-χώρος ζωής των μεσογειακών περιοχών, η διαδοχή υπαίθριου-ημιυπαίθριου-κλειστού χώρου, η γραμμική στοά των στεγασμένων κινήσεων, η αναφορά στην αρχιτεκτονική παράδοση της περιοχής είναι στη δομή και όχι στην μορφή του κτιρίου. Η λειτουργικότητα και αλήθεια της κατασκευής, οι απλές γεωμετρικές μορφές και τα αδρά υλικά είναι οι αρετές που κάνουν τα εργοστασιακά κτίρια προσφιλή και ελκυστικά. ‘Ετσι ο κυλινδρικός όγκος της σκηνής του θεάτρου, η καμπυλωτή στέγη του αμφιθεάτρου, οι επιμήκεις όγκοι των γραφείων με πλήρη και μεγάλα υαλοστάσια, τα πλαίσια οπλισμένου σκυροδέματος στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου και στο αίθριο του πρώτου ορόφου των γραφείων, οι οπές στα μεγάλα τοιχεία, είναι στοιχεία αντίστοιχα με στοιχεία της τοπικής βιομηχανικής αρχιτεκτονικής. Προτείνονται σύγχρονα και ανθεκτικά υλικά με χαμηλό κόστος κατασκευής και συντήρησης συμβατά με μία ποιοτική κατασκευή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Εμφανές έγχρωμο σκυρόδεμα στον φέροντα οργανισμό, θερμομονωτικά κουφώματα αλουμινίου και περσίδες σκούρας ανοδίωσης, γαλβανισμένα μεταλλικά στοιχεία, ξύλινο δάπεδο στην πασαρέλα, οροφή από φύλλα χαλκού στο αμφιθέατρο και γυαλί σε διάφορες μορφές (διάφανο, αμμοβολιμένο, ριγέ), αρμολογημένο έγχρωμο χτενιστό μπετόν με βότσαλα ή έγχρωμοι κυβόλιθοι στους εξωτερικούς χώρους είναι στοιχεία που αποτελούν μια διαφορετική έγχρωμη ανάγνωση και πρόταση της αρχιτεκτονικής των εμφανών υλικών. Η βασική μάζα του κτιρίου είναι ένα «Γ» με σαφήνεια δομής. Επιμήκη διάτρητα τοιχεία από οπλισμένο σκυρόδεμα οριοθετούν την αρχή-τέλος ή την αλλαγή κατεύθυνσης του στερεού, συντελούν στην αντισεισμική αντοχή και απελευθερώνουν το εσωτερικό. Το Γ στεγάζεται από μία πλάκα σε πρόβολο με απλή ίσια μορφή και δυνατότητα ελεύθερης κίνησης του κτιρίου κάτω από αυτήν. Το αμφιθέατρο δείχνει τη λειτουργία και την κατασκευή του στη μορφή του. Αποτελείται από δύο κεκλιμένα τοιχεία οπλισμένου σκυροδέματος που στηρίζουν τα δικτυώματα της οροφής, από ένα κόλουρο ημικώνο από οπλισμένο σκυρόδεμα (σκηνή) και από έναν χαμηλότερο όγκο που στεγάζει τους χώρους υποστήριξης και την είσοδο από το φουαγιέ. Εσωτερικά τα χωρίσματα γραφείων είναι από σκελετό αλουμινίου και γυαλί, γυψοσανίδα ή μελαμινικά πάνελ με μόνωση ορυκτοβάμβακα για λόγους ευελιξίας σε νέες διαρρυθμίσεις, τα δάπεδα στους κοινόχρηστους χώρους από αρμολογημένο μωσαϊκό και στα γραφεία υπερυψωμένα με τελική επίστρωση P.V.C, οι επενδύσεις των τοίχων φουαγιέ και αμφιθεάτρου και το δάπεδο του αμφιθεάτρου από ξύλο δρυός. Οροφές από εμφανές σκυρόδεμα με ειδικά βερνίκια εμποτισμού ή ψευδοροφές γυψοσανίδων όπου το απαιτεί ο κλιματισμός και οι εγκαταστάσεις. Η επισκεψιμότητα, λόγω της χρήσης του, καθώς και η δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας του αμφιθεάτρου σε συνδυασμό με την αυλή-αίθριο με ανεξάρτητη πρόσβαση θα βοηθήσει πολιτιστικά και οικονομικά την ευρύτερη περιοχή. Προτείνεται η δημιουργία ενός οικιστικού-αρχαιολογικού-πολιτιστικού πλέγματος που θα περιλαμβάνει το κτίριο της Π.Ε.Δ.Α., το παλιό Ελαιουργείο, τις εγκαταστάσεις των εργοστασίων Βότρυς, Κρόνου και Ίρις, τον αρχαιολογικό χώρο και την κοντινή μαρίνα σκαφών με συνέπεια την απελευθέρωση του θαλάσσιου μετώπου.